Nepřátelé demokracie a jejich zbraň

Tento text není o populistech. Není ani o obecných věcech, jako je propaganda, alternativní fakta nebo vyvolávání negativních emocí. Je o zcela konkrétní profesi a jednom zcela konkrétním prostředku.

Marketing byl původně velmi užitečná věc. Sloužil podnikatelům k tomu, aby zjistili, co lidé chtějí a umožnil jim vyrobit produkt, po kterém byla poptávka. Jenže celý tento obor se ukázal tak životaschopným, že přerostl do obludných rozměrů. Nyní už marketéři nehledají to, co by lidé chtěli, ale vytvářejí mezi lidmi sami poptávku. Zpracovávají lidi tak, aby chtěli to, co podnikatelé vyrobí. Je to ukázková forma manipulace.

Nejsem zpátečník a považují chytrý mobilní telefon za dobru věc. Nedovedu si svůj život bez něj představit. Umožní mi spojit se, s kým chci, kdy chci, umožňuje mi být online a umožňuje mi vyfotit nebo nafilmovat cokoliv a kdekoliv. Bezva věcička. Jenže nechápu, proč bych zrovna musel mít telefon značky Apple, když mnohem levnější telefony umí to samé nebo možná ještě líp. Každopádně Apple se stal symbolem jistého standartu, jistého sociálního zařazení a miliony lidí mají pocit, že pokud nebudou mít v kapse „jablko“ jejich život nestojí za nic. Jsou schopni se pro tuto fetiš i zadlužit.

Dobře, když chcete utratit své peníze za značku, budiž, je to váš problém. Jen je třeba si uvědomit, že s vámi bylo manipulováno. Marketéři se tak stávají manipulanty a manipulace s lidmi nikdy nepřinesla nic dobrého.

Důkazem je dle mého názoru nejodpudivější obor současného marketingu a to je politický marketing. Ten v posledních letech dosáhl dokonalosti. Existují tzv. apolitičtí odborníci na politický marketing, které nezajímají hodnoty, tedy to, čemu slouží, ale jen pro svůj výdělek jsou schopni prosadit do čela země kohokoliv, kdo jim dostatečně zaplatí. Morálnost tohoto oboru řadím někde mezi prostituci a nájemné zabijáky.

Z politiky se tak stává byznys s mocí. Marketéři vám prodají moc v jakékoliv zemi od maličkého Česka, přes střední Ukrajinu až po mohutné Spojené státy. Politika byla původně o tom, že lidé, kteří měli nějakou vizi, se snažili o své vizi přesvědčit voliče a získat si je pro ni. Tohle už je na ústupu. Dnes se z politiky stal jeden obří průzkum veřejného mínění, jehož cílem je zjistit, co lidé chtějí a dát jim to, ať je to cokoliv. Bez ohledu na morálku nebo dlouhodobou užitečnost.

Proč se politický, ale i komerční marketing takto zdokonalil? Díky moderním vymoženostem, jako jsou internet, sociální sítě a online komunikace. Tyto prostředky umožňují mnohem jednodušeji a levněji analyzovat lidi jako klienty, zákazníky i jako voliče. Každý ví, že s digitálním záznamem se dá mnohem lépe pracovat a různě jej upravovat než se záznamem analogovým nebo třeba s papírovým archívem. Díky moderním komunikačním prostředkům však nyní dochází k digitalizaci lidstva. K digitalizaci našich osobností a našich duší.

Jakoby nestačilo, že marketéři dosáhli v tomto oboru dokonalosti, tak navíc získali naprosto dokonalou a sofistikovanou zbraň. Zbraň, která slouží k tomu, aby prosadila kandidáta nebo myšlenku, které slouží, k moci. A to ne na základě prosazení argumentů tohoto člověka nebo myšlenky, ale na základě manipulace voličů.

Nemluvím o ničem metafyzickém. Je to zcela konkrétní metoda, která umožňuje ze sociálních sítí získávat data o voličích a to na základě například toho co „lajkují“ na Facebooku. Tuto metodu vyvinul polský výzkumník Michal Kosinski a používá jí americká společnost Cambridge Analaytica. Tuto společnost si zaplatili příznivci Brexitu a také Donald Trump. A jak je vidět, je velmi efektivní a nebyly to vyhozené peníze. Firma nyní nabízí tento svůj produkt v Německu, Francii a Nizozemí.

Kouzlo této metody je v tom, že dovede určit až 32 různých typů voličů a každému tomuto typu nabídnout přesně to, čemu dává přednost. Tyto data společnost umí získat nejen z vaší aktivity na internetu, ale díky zapnutému GPS ve vašem mobilu i z toho, kde a jak se pohybujete ve fyzickém světě. Na základě zjištěných údajů pak dostanete reklamu určenou přímo vám. Jak se ukázalo, účinnost této metody je zhoubně vysoká.

Ten, kdo si objedná tyto služby, zaplatí vysokou částku, ale ušetří na volební kampani. Trumpa stála 15 milionů dolarů (375 milionů korun), (podotýkám, že strop pro volební kampaň v ČR byl stanoven na 90 milionů korun), ale přesto ušetřil mnohem více peněz proti jeho soupeřce. A člen představenstva společnosti Cambridge Analytica, jakýsi Steve Bannon se stal nejvlivnějším Trumpovým poradcem, který jak se zdá Trumpem manipuluje také a existuje podezření, že ve skutečnosti USA vládne spíše on.

Tato metoda se tak proměnila v děsivou zbraň proti demokracii, která válcuje voliče i volby.

Pro zadavatele této metody je to skvělý prostředek, jehož vedlejší účinky jsou však naprosto ničivé. Eliminuje politiky, kteří mají nějakou vizi, pro kterou chtějí získat lidi na základě argumentů a vytvářejí politiky z lidí, kteří se neštítí investovat čas a peníze do toho, aby slíbili splnit voličovy nejtemnější choutky. Politická prostituce. Nejzvrácenější forma přímé demokracie, kde se politik stává z vůdce země na vykonavatele vůle lůzy a zároveň si tu svoji lůzu manipuluje, tak aby chtěla to, co chce on.

Této společenské katastrofě se dá zabránit, pokud si včas uvědomíme, co se děje, protože jak známo, prvním krokem proti manipulaci je uvědomění si toho, že jsme manipulováni.

Pokud nám to dojde, tak můžeme zachránit demokracii. A ušetřit velké peníze za mobil.

Autor: Tomasz Peszynski | neděle 12.2.2017 16:01 | karma článku: 18,80 | přečteno: 1219x
  • Další články autora

Tomasz Peszynski

Také končím na Idnes

1.6.2017 v 11:00 | Karma: 25,85

Tomasz Peszynski

Svět na Trumpolíně (3)

20.3.2017 v 16:00 | Karma: 12,08

Tomasz Peszynski

Česko ignoruje Evropu

20.3.2017 v 10:00 | Karma: 22,77

Tomasz Peszynski

Bojme se Babiše

27.2.2017 v 16:00 | Karma: 42,96

Tomasz Peszynski

Kdo nakope Rusku zadek?

27.2.2017 v 10:06 | Karma: 24,22

Tomasz Peszynski

Svět na Trumpolíně (2)

26.2.2017 v 11:00 | Karma: 17,05

Tomasz Peszynski

Svět na Trumpolíně

20.2.2017 v 10:00 | Karma: 22,58

Tomasz Peszynski

Rusko a uprchlíci

13.2.2017 v 16:02 | Karma: 20,62

Tomasz Peszynski

Jak zastavit zabijáka voleb

13.2.2017 v 10:02 | Karma: 18,74

Tomasz Peszynski

Trump ničitel

12.2.2017 v 10:00 | Karma: 17,40

Tomasz Peszynski

Trump, EU a Ukrajina

5.2.2017 v 10:00 | Karma: 15,14

Tomasz Peszynski

Jediný přítel Donalda Trumpa

30.1.2017 v 10:00 | Karma: 23,68

Tomasz Peszynski

Kdo může být dobrý politik?

29.1.2017 v 16:00 | Karma: 15,07
  • Počet článků 1059
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1012x
Jsem obyčejný občan a běžný zaměstnanec. Mám však vyhraněné názory na některé věci. Jsem kosmopolitní liberál, Havlista, pravdoláskař, intervencionalista a příznivec federalizace Evropy a hrdý Eurohujer. Jsem hrdý příslušník běsnící pražské kavárny, majdanista a iluminát a teď už i sluníčkář